Bokrecensioner

Alice Munro: Brinnande livet, För mycket lycka

”När jag var ung bodde jag i slutet av en lång väg, eller en väg som verkade lång i mina ögon”. Detta är början på en novell i ”Brinnande livet” och vi hamnar direkt in i historien. Samlingen med samma namn kom på svenska i år och har fått uppmärksamhet och beröm.
”För mycket lycka” från 2010 finns nu i pocket. Novellen med samma namn handlar om matematikern Sonja Kovalevsky och är en av få noveller som inte utspelar sig i Ontario Kanada där författaren är uppvuxen.

Partiet: en olycklig kärlekshistoria

Eva Franchell är journalist och skildrade i boken ”Väninnan. Rapport från Rosenbad” (2009) åren 1994-2000 som Anna Lindhs pressekreterare. I ”Partiet” är perspektivet längre och bredare, från folkhemmet sista dagar fram till dagens avreglerade samhälle. En samtidshistoria med ett konsekvent genusperspektiv. Kvinnor som kämpar och män som blir rika på politiken. Socialdemokratiska politiker har blivit extremt välbetalda som lobbyister och inom näringslivet, ett exempel är näringsministern som blev välbetald bankdirektör. De har skott sig på den av dem själva avreglerade marknaden. Kvinnorna har oftast valt en annan väg.
Eva Franchell: Partiet – en olycklig kärlekshistoria

Ellen Key – en europeisk intellektuell

Ronny Ambjörnsson har skrivit en bok om Ellen Key. Även om hon är ganska bortglömd idag har Ambjörnsson velat förstå hennes betydelse för sin samtid. ‘Hon förenade tankar inom olika områden till ett slags helhet, kanske inte alltid så tätt sammanfogade, men ändå en syn på livet som för många människor i hennes samtid framstod som en vision om en annan och bättre tillvaro. …Ellen Key är min vägvisare in i förra sekelskiftets Sverige och Europa’. Inte för att hon var en originell tänkare, men hon var mycket beläst och deltog livligt i samhällsdebatten med sina skrifter, men inte minst som föredragshållare och som bildningsivrare både hemma i Sverige och utomlands. Hon har banat väg för många av våra våra föreställningar och värderingar idag.
Ronny Ambjörnsson: Ellen Key – en europeisk intellektuell

Alltings början

Den kloka mamman är 36 år, då dottern föds 1976 på Södersjukhuset i Stockholm. Mamman är en 70-tals feminist som kämpade för en bättre värld, ”de som gjorde någonting”, ”vågade sig upp på barrikaderna”. Det är den världen Saga ska försvara och förvalta. Romanen kan beskrivas som en tidsskildring av Stockholm på 90-talet med många miljöer, platser, caféer, restauranger, barer, klubbar och det finns en hel del litterära och andra referenser som tidsmarkörer.
Karolina Ramqvist: Alltings början

Det enda könet

Vem tog hand om Adam Smith, tvättade hans kläder och satte middagsmaten på hans bord? En osynlig hand? Vad man vet hade han inga legitima bar, ingen hustru denne man som ofta kallas ofta nationalekonomins fader. Hans bok ”Nationernas välstånd” kom ut 1759 och än idag ses den som en grund för den moderna nationalekonomin. Begreppet ”den osynliga handen” har blivit viktigare för senare tider ekonomer än det kanske var för Smith. Liksom begreppet ”den ekonomiske mannen” är det en tankefigur en idé som präglat och präglar vår verklighet.
Katrine Kielos: Det enda könet

Sverige 2017

Från en bänk på Järntorget 1 maj 2012 säger författaren John Lapidus: Det finns en potential till förändring, så många som är engagerade och vill se en annan utveckling och vill ta tillbaks det som inte finns kvar.
Om detta handlar hans senaste roman 2017 som kom i sin andra upplaga 2012. Författaren som är forskare i ekonomisk historia och har skrivet två initierade romaner om bistånd och biståndsarbetare, Missionären (2004) Zimbabwe och De modlösa (2009) Nicaragua om vilken roll svenskt bistånd spelar både för de som kallas givare och för dem som benämns biståndstagarna.
John Lapidus: Sverige 2017

Innan floden tar oss

”Förmodligen sov Allah den kvällen när Mukta brändes till döds, eller så var han i moskén nere vid floden med de rättrogna männen och lyssnade till deras kvällsböner”.
Nej, Allah hör inte skriken när hennes sari brinner, varken han eller några andra har hört eller sett någonting denna vackra bengaliska afton när nittonåriga Muktas kropp ligger sönderbränd på gårdsplanen. Allah varken hör eller ser överfall och våldtäkt på Muktas yngre syster Mina.
Helena Thorfinn: Innan floden tar oss

PS Läs mellan raderna

”Mitt liv
en hinderlöpning till häst.
Jag/ en ryttare
utan häst.”
Honorina Chitic skriver inte bara mellan raderna. Hon uttrycker sig filosofiskt, roligt och vemodigt PÅ dem också, vilket bidrar till en rik och fullödig läsning. Det gör även översättaren Inger Johansson.
Honorina Chitic: PS Läs mellan raderna

Bananas, Beaches and Bases Making Maneuvers och The International Politics of Militarizing Women’s Lives

Tidigt, innan globalisering etablerats som forskningsbas i akademiska kretsar, började Cynthia Enloe kartlägga genusstrukturer inom det militära och hur politik på internationell nivå påverkar kvinnors liv. ”Det personliga är globalt; det globala är genusstrukturerat” som det heter i inledningen till en nya utgåva av Bananas, Beaches and Bases år 2000.
Cynthia Enloe: om kvinnor och militarisering

Alla kära systrar

Ebba Witt-Brattström har skrivit en läs-och bläddervänlig bok om sina år med Grupp 8 på 70-talet Å alla kära systrar! Den skildrar hennes utveckling från förväntansfull gymnasist till fullödig kvinnofrigörelsefeminist och aktivist.
Det är en sympatiskt balans mellan det personliga och det politiska. De kära systrarna får stor plats och hon är stolt över vad de åstadkommit tillsammans, hur duktiga de var, aktiva, hängivna uppgiften och varandra. Men det finns också distans och en formulerad kritik mot självuppskattningen, mot kvinnoöveridealiseringen och intensiteten i systerskapet. Det blev inte alltid fungerande grupper, det kunde finnas konflikter som inte reddes ut, skiktning i ett A och ett B lag. Detta utgör en delförklaring varför rörelsen ”ebbade” ut på 80-talet.
Ebba Witt-Brattström: Alla kära systrar

Ottar och kärleken

En pionjär som otillräckligt uppmärksammats av nutidens kvinnorörelse – så presenteras Elise Ottesen-Jensen, allmänt känd som Ottar, i Gunilla Thorgrens biografi . Det kan äga sin riktighet, fast Vi Mänskor hyllade henne i numret till 100-årsminnet av 8 mars-firandet för snart två år sedan. En biografi är mycket välkommen. Det har varit en tacksam uppgift att dokumentera denna formidabla kvinnas livsgärning.
Gunilla Thorgren: Ottar och kärleken